söndag 14 augusti 2011

Händelserika finaler på Gelleråsen!


Efter det dåliga kvalet var det bara att gilla läget och göra det bästa från min startposition, som var 22:andra rutan. Tänkte ta det lugnt i starten och hålla mig ifrån en ev. startsmäll. Nu blev det aldrig någon startsmäll utan nästan alla kom igenom första kurvan. Jag gjorde en riktigt bra start och kunde smita iväg på utsidan av fältet och avancera ordentligt, var uppe på sextonde plats redan efter ett par kurvor.
Jag fortsatte att avancera och var uppe på en 13:e plats efter ett par varv och hade nu en förhoppning om att jag skulle köra några riktigt snabba varv så jag kunde få en bra tid som gav en bra startposition till race två.
Men då började Anders Brofalk närma sig och då fick jag koncentrera mig på att inte släppa honom förbi och det gjorde att varvtiderna sjönk, dessutom åkte jag på gamla däck så fästet blev allt sämre.
Jag lyckades hålla Brofalk bakom mig i fyra-fem varv, men på sista varvet gled jag ut i en kurva och han kunde smita förbi upp på 13:e platsen, jag i mål som 14:e, men jag var nöjd med det eftersom jag startade på en 22:a plats. Sedan visade det sig att Brofalk gjort en omkörning under gulflagg tidigare i loppet och fick då ett tidstillägg så det blev en 13:e plats för mig i resultatlistan.
Placeringsmässigt var jag ändå nöjd, men den tid jag fick var riktigt dålig, bara 18 tid! Jag hade hoppats på mycket bättre men mina däck var allt för dåliga för att det skulle gå riktigt snabbt.
Men det vara bara till att bita i det sura äpplet och komma igen i race två!

Race två blev ett av camaro cups värsta och stökigaste race som körts på mycket länge. Endast 16 bilar kom i mål av de 32 som startade!
När starten gick gjorde jag återigen en riktigt kanonstart, var uppe på 11 plats nästan direkt, låg sedan och kämpade, och jag var faktiskt ett tag uppe på en åttondeplats, innan det började stöka tills sig utefter banan. Det blev påkörningar och avåkningar överallt men jag lyckades undvika smällarna i ett par varv, och kände att det skulle kunna bli ett bra race.
Jag låg alldeles bakom Ole-Martin Lindum och kände att jag var snabbare än honom och
ville förbi, men då hände det som skulle avbryta mitt race alldeles för tidigt.
Två eller om det var tre bilar körde i hop framför Ole-Martin och han körde in i dom och jag hann inte väja undan helt utan jag tuschade i hans bakände och det tog så olyckligt att en plåt i motorutrymmet åkte in i kylarlocket och förstörde det så allt vatten sprutade ut. Därmed var också mitt race över för denna gång.
Tävlingsledningen fick ett tufft jobb med att reda ut alla incidenter och det blev flera omkastningar i resultatlistan efter målgång. Bland annat segrande Ted Björk blev av med sin seger efter han tryckt av den då ledande Fredrik Ros. Ted slutade på en 14:e plats.
Men nu ska vi ladda om för att åka till Danmark och Jyllandsringen om två veckor.
Ha det bra så länge!
Fredde

fredag 12 augusti 2011

Bedrövlig dag på Gelleråsen!!!

Det blev en bedrövlig dag för mig på Gelleråsen, ett brutet test och ett brutet kval.
Allt kändes bra i morse, vi trodde vi fått till bilens inställningar, men det visade sig att vi aldrig skulle få se hur det skulle ha funkat.
På testet under morgonen kom jag bara ett och ett halvt varv innan otruren slog till. En kabel till generatorn lossnade och då gick en säkring så motorn stannade. Men det visste vi inte direkt, det tog en stund för oss innan vi upptäckte vad som var fel. Men efter det så var tiden alldeles för knapp för att hinna utvärdera hur bilen fungerade.
Till tidskörningen på eftermiddagen, som var 30 min. lång, hade vi lagt upp en taktik att vi skulle köra med gamla däck och känna på bilen för att efter halva tiden åka in och sätta på nya däck för att sedan sätta bra tider, men oturen fortsatte, redan efter fem varv var det slutåkt för mig, växellådan rasade. Riktigt surt tycker jag. Den tid jag hann sätta var inte bättre än 24 tid.
Så det blir riktigt jobbigt i morgon förmiddag, men jag ska försöka att komma i mål och få en bra varvtid så startpositionen till race två blir bra.
Nu jobbar Peter och Björn för fullt för att byta växellåda och se till att bilen kommer att fungera kanon i morgon.
Glädjande för teamet är att Graff startar tvåa, Hampus fyra och Wärn 12:a.
Men håll tummarna för mig så ska jag se till att vi är med i morgon!
Ha de bra!
Freddie

onsdag 10 augusti 2011

Nu är det dags för race igen!


Nu åker vi till Karlskoga och Gelleråsen för race 7 och 8. Vi har haft en välförtjänt ledighet, men vi har inte legat på latsidan för det. Vi har jobbat en hel del med bilen, då den fick mycket stryk i Falkenberg, skärmar, front och bakdelen har fått en rejäl översyn. Så nu ser den riktigt bra ut igen. Det sista vi gjorde var en grundlig genomgång av hjulvinklar både fram och bak, för dom tog också mycket stryk. Nu får vi hoppas att det ger resultat också. Vi gjorde även en koll av motorn och vad vi kunde se tog den inte någon skada efter att den gick varm i Falkenberg.
Jag ligger på en total åttondeplats i serien, vilket jag är nöjd med. Har bara sju poäng upp till sjätteplatsen, vilket är ett av målen denna helg. Om internet är med oss så kan du följa mitt tävlande här på bloggen, men det har varit väldigt svårt att uppdatera för nätet verkar ha blivit överbelastat på dom tidigare tävlingarna.
Så håll tummarna nu, så hörs vi under fredagen!
MVH
Freddie

fredag 8 juli 2011

Nya bilder

Bilder från Falkenberg inlagda. Se under "MEDIA"
mvh Freddie

söndag 3 juli 2011

Struligt förstarace och nia i andra...


I kvalet fick vi problem med kopplingen, det visade sig att det var urtrampningslagret som gått sönder. Men det fixade mina mekaniker lätt.
Då var det dags för start, det hade regnat en hel del tidigare på morgonen och banan var bara torr i idealspåret, jag startade på ruta fem och i det spåret låg fukten kvar när starten gick.
När starten gick hängde jag bra med men jag var tvungen att bromsa tidigt in i första kurvan för att inte åka av, och det gjorde att jag inte var bättre än nia efter första chikanen. Tappade fyra placeringar i starten, det var inte bra, men jag hade bra fart i bilen och kände att det skulle kunna gå att avancera men då krokade två bilar framför mig i hop och jag hann inte väja undan utan körde rakt in i den ena bilen och förstörde min front. Men jag tog mig vidare och låg nu på sjunde plats, men bilen blev lite svårkörd och det började gå tungt, även motortemperaturen steg och jag förstod att kylaren hade fått sig en smäll. Med två varv kvar blev jag påkörd bakifrån så jag snurrade av banan, fick sedan vänta länge innan jag kom i väg och kunde gå i mål som 20:e bil. Placeringsmässigt hade jag hoppats på ett bättre resultat men jag visade ändå att jag är snabb för jag hade femte bästa tid i racet av dom som kom i mål vilket gjorde att jag fick starta på femte startrutan även i race två.

Men jag hade fått mycket skador på bilen och tiden var knapp inför race två. Hela frontpartiet var trasigt och måste bytas ut, även kylaren var trasig.
Nu började en jakt på tiden, skulle vi hinna få bilen körduglig på dom två timmarna vi hade på oss? Mina mekaniker jobbade stenhårt och kunde med ett par minuters marginal få till bilen i ett skapligt skick. Men tyvärr hann vi inte med att ställa in bilens framvagn då den troligen också fått sig en smäll.
När starten gick var jag lite för försiktig och tappade två placeringar, låg länge på sjundeplatsen men bilen var lite svårkörd, jag hade ändå bra fart och gjorde snabba varvtider. På femte varvet blev jag omkörd av min teamkompis Micke Wärn, låg nu på åttonde plats, och på sista varvet gled jag ut lite i chikanen och tappade ännu en placering, till nionde.
Men jag är ändå nöjd, hade bra fart under racet och hade fjärde snabbaste tid, endast en och en halv tiondel efter segraren Ted Björk.
Helgen som helhet har varit bra, visade att jag är med bland dom snabbaste och gjorde även bra kval.
Nu är det några veckor till nästa race och då ska bilen snyggas till och motorn ska kollas upp så att den inte tagit skada efter den gått varm i första racet.
Ha det gött så länge!
Freddie

fredag 1 juli 2011

Femteplats i kvalet trots kopplingsras

Efter testet i morse gjorde vi en del förändringar i chassit, ändrade lite hjulvinklar med mera. Och det skulle visa sig att det funkade riktigt bra, hade en bra fart och placerade mig genast bland dom främsta, bilen kändes mycket bra och den nyrenoverade motorn gjorde att jag fick riktigt bra fart vid varje gaspådrag ut ur kurvorna, chassit fungerade också bra, men visst finns det mer att göra. Vi lär oss hela tiden något nytt så innan säsongen ska vi nog vara i topp.
Kan också säga att det är mycket jämt i toppen, så ser kvalet ut i topp sex:
Ted Brink 45.505
Tobias Brink 45.687
Jan Magnussen 45.762
Thed Björk 45.763
Fredric Magnusson 45.786
Fredrik Ros 45,881
Tyvärr så rasade kopplingen i slutet av kvalet men det kommer vi att fixa då mina mekaniker gör ett otroligt bra jobb, det är mycket deras och Memphis Racing förtjänst att det går bättre och bättre.
Första racet i morgon kör vi kl 10.30, det kommer att bli spännande, det lovar jag!
Ha det gott i kväll!
MvH
Freddie

Bra test!

Efter en lång natt med en hel del skruvande på bilen var det dags för test på förmiddagen.
Eftersom det är så många Camarobilar här i dag så blir det två grupper i både test och kval, jag och mina teamkompisar kör i grupp 2.
Ett test som jag är nöjd med, tog det lugnt i början eftersom motorn behövde några varv innan den belastades för fullt. Hade lite problem med dåligt fäste i början, men allt efter tempen steg i däcken sjönk mina varvtider. Jag hade åttonde tid i min grupp, och tolfte tid totalt.
Nu laddar vi om med nya däck och lite flera justeringar, så ska vi se om jag inte lyckas förbättra mig.
15.45 kör vi kvalet.
Ha det gott så länge!
Freddie