lördag 25 februari 2012

Tungt avslut på Rally Östersund!

Det blev en härlig början på Rally Östersund i dag!
En strålande sol och nån minusgrad gjorde att det var ett perfekt rallyväder både för åskådare och förare. Perfekta förhållanden alltså!
Och tävlingen började riktigt bra, vi var snabbast på första korta sträckan, men bara med åtta tiondelar. Då förstod vi att det skulle bli hårt om placeringarna.
Sträcka två, som var 2.8 mil skulle bli väldigt utslagsgivande, där var det många som hade det jobbigt, men vi lyckades ganska bra och var återigen snabbast i klassen, och nu med hela 50 sekunder till tvåan! Det kändes riktigt bra just då, övriga i klassen tappade minst 1.5 minuter på mig där.
Och det var extra roligt då flera av mina sponsorer var på plats för att följa mig och min teamkompis Johan Emilssons framfart i rallyskogen!
SS tre var också en skaplig sträcka med en hel del luriga partier. Och där var jag inte snabbast?! Tappade bara 1,4 sekunder. Men jag hade ändå ledningen med dryga 1,5 minut inför sista sträckan.
Sista sträckan började riktigt bra, vi hade ett bra flyt och det gick fort, men för fort, skulle det visa sig. Efter en bit in på sträcka var det rakt i ca 1200 meter och efter ca 700 meter var det ett stort lyft, för stort, skulle det visa sig! Jag hade en hastighet på minst 160 km/h och efter krönet svängde det väldigt lite, men jag hade bilen felplacerad så efter hoppet kom jag in i in snövallen och katastrofen blev ett faktum!!! Jag rullade mitt på vägen och hamnade på sidan. Efter vi kravlat oss ur bilen knuffade vi den på rätt köl men då stod den tvärs över vägen!
Flera av våra medtävlare kom fram och blev tvungna att hjälpa oss att få bilen i rätt riktning, men det kostade oss väldigt mycket tid! Men bilen var ganska hel, bara en bucklig framskärm och två blinkersglas som gick sönder, så det var bara att fortsätta till målet.
I mål visade det sig att vi tappat ca 6 minuter på vår rullning, men vi kom i mål och fick med oss många viktiga poäng i serien. Vi slutade på en femteplats i klassen, och det skulle visa sig att vi fortfarande leder serien.
Men när vi höll på att reparera skadorna upptäckte vi att bilen blivit rejält ram sned!
Hela två cm skillnad på höger och vänster sida! Men vi håller just nu på att försöka fixa till det någorlunda inför morgonens tävling då vi verkligen vill vara med.
Till start kommer vi, men vi får se hur det slutar!
Ha det gött så länge och sov gott! Får se om jag får nån sömn!
/Freddie

1 kommentar:

Anonym sa...

är det inte bara duett som har ram??