fredag 30 december 2011

Rallypremiären avklarad!


Nu har jag haft rallypremiär! Och det i en Volvo som en av mina sponsorer låter mig köra. Premiären gick riktigt bra, tvåa i klassen!
Här kommer lite text saxat från Zport.se, den lokala sportbyrån, och en bild tagen av Olle Sjödin!:

Det bjöds på optimala förhållanden när Jämtlands MK arrangerade Nyårsrundan på årets näst sista dag.
– Kanonvägar. Alla var otroligt nöjda och förarna har tackat oss för perfekta vägar och underlag, sa tävlingsledaren Roger Ramsell.


Sträckorna i I5 skogen respektive Furulund mot Lungre Motorstadion kördes två gånger och målet var följaktligen beläget på Motorstadion. Totalt handlade det om cirka 80 kilometer rallyvägar.

Camarocupföraren Freddie Magnusson, JMK, gjorde debut i rallysammanhang. Och han var mer än nöjd med sin andraplacering i Volvo original C.

– Absolut, och det blir ännu roligare att fira nyår efter det här.

– Med tanke på att jag hämtade bilen i förrgår och i praktiken bara kört och tankat den innan tävlingen så måste jag bara vara jättenöjd, sa 26-årige Freddie som tog det lite piano under de två inledande sträckorna.

– Det är ju första gången någonsin som jag sitter i en rallybil och det är svårt att veta hur den reagerar, inte minst att däcken biter i på ett helt annat sätt än när man kör en vanlig bil med dubbdäck.

– Men jag förbättrade mina sträcktider på andra rundan och jag känner redan nu att jag har mer att ge när jag fått testa bilen ordentligt.

Och känslan att ta sig fram i decembermörkret under en stjärnklar himmel med höga snödrivor som inramning var klart speciell.

– Det var en frihetskänsla att få köra så här och veta att man inte kommer att möta några bilar. Det var bara att gasa på och det här gav verkligen blodad tand, slutade Freddie Magnusson.

måndag 26 september 2011

Närmare 16000 hästkrafter på startgridden avslutade säsongen!


Avslutningen i Camaro Cup blev precis som jag hoppats på, bra placeringar och snabb bil.
Det var hela 36 bilar till start, det blir närmare 16000 hästkrafter på banan samtidigt, det var häftigt!
Vi började lite lugnt på fredagens test, åkte ut och kollade så att inställningarna fungerade, och det kändes helt ok. Vi gjorde några små ändringar till kvalet.
Att sätta en bra tid på ett kval som innehåller 36 bilar är inte så enkelt. Men jag lyckades ända ganska bra, fick tolfte tid.
Att starta på yttern i Mantorp kan vara besvärligt men jag lyckades undvika startkollisionen och avancerade i stället. Kom iväg på åttonde plats men sedan kom safetycar ut och det blev några varv efter den. När den åkte in gjorde jag en bra omstart och kunde på de få varv som återstod ändå avancera två platser. Sexa i mål var jag riktigt nöjd med och tiden jag hade räckte till sjunde startposition i race två.
Annat som var positivt var att min tid var knappa sekunden efter snabbaste föraren.

I race två gjorde jag ännu en bra start, tog en placering direkt och under andra varvet tog jag ännu en placering och låg då femma. Det kändes riktigt bra, bilen gick bara bättre och bättre, jag hängde med dom snabbaste och närmade mig fjärdeplatsen, men så snurrade min teamkompis, Alexander Graff, framför mig och jag tog enkelt över fjärdeplatsen.
Nu började jakten på tredjeplatsen, då jag visste att jag åkte lika fort som dom framför, men det var för få varv kvar och jag flaggades av som fyra.
En placering som är det bästa jag gjort i sommar.
Kanske det bästa ändå var att min tid endast var en tiondel efter Jan Magnussen, som hade snabbaste tid!
Nu blir det några dagars vila från racingen, men snart börjar jakten för att kunna vara med och köra nästa säsong.
Till sist vill jag tacka mina fantastiska mekaniker, Peter, Björn och Kim, utan er hade denna säsong inte kunnat genomföras.
Även mitt team, Memphis Racing, har stöttat mig på ett bra sätt, och även teamkompisarna, Hampus Lindkvist, Micke Wärn, Magnus Krokström och Alexander Graff, har gjort att stämningen i teamet varit toppen!
Ha det gött!
Freddie

lördag 24 september 2011

Två kanonrace i dag!

Det blev kanonrace i dag! Efter att ha startat 12:a i första racet så avancerade jag till en sjätteplats, hade sjunde bästa tid och fick starta sjua i race två, där gick det ännu bättre och jag kunde köra över mållinjen som fyra! Riktigt bra.
Kommer med en fylligare rapport under morgondagen...
Ha det gött i kväll!
MVH Freddie

fredag 23 september 2011

Test och kval avklarat!

Då var dagens test och kval avklarat, det gick väl sådär på testet, men vi ville mest kolla så att inställningarna vi hade i Danmark fungerade även är på Mantorp.
Och det fungerade riktigt bra. Men vi ändrade lite grann på inställningarna och lade även på en omgång med fräscha däck till kvalet.
Det var riktigt trångt på banan, med hela 36 bilar ute samtidigt. Det var svårt att få några riktig fria varv, men på sjätte varvet började det att gå snabbare, och på mitt åttonde varv satte jag en tid som räckte till en 12:e plats. Sedan blev det en hel del avåkningar och dessa drog upp jättemycket grus på banan så det var omöjligt att sätta några bättre tider, så vi avbröt kvalet tidigare.
Att starta från tolfte plats kommer inte att bli enkelt, det brukar bli riktigt trångt i dom första två kurvorna, men jag hoppas jag kommer igenom helskinnad!
Vi kommer att göra lite småjusteringar till under kvällen, men mest blir det till att ladda upp för morgondagen.
Ha det gott så hörs vi!
Freddie

onsdag 21 september 2011

Sista helgen!


Nu är det dags för finalen, den körs på Mantorp park. Jag är laddad till tusen och vill verkligen göra bra resultat i helgen. Vi lärde oss en hel del i Danmark sist, något som vi hoppas kunna ta med oss och göra ännu bättre från oss.
Det blir ett stort startfält, 39 bilar anmälda, flera förare från Finland kommer, dessutom kommer Jan Magnussen och flera norrmän.

Mantorpbanan gillar jag skarpt, dels för jag gick på gymnasiet där och jag har många bra resultat där.
Håll koll i helgen, dels på Viasatmotor eller på STCC.se. Även här på bloggen ska vi försöka uppdatera under helgen, men det brukar vara svårt att komma ut på nätet då det sällan är bra täckning på våra banor.

måndag 29 augusti 2011

Nyttig helg i Danmark!


Ja, då var Jyllandsringen avklarad!
Helgens race i Danmark var en nyttig resa för oss, vi lärde oss en hel del,fast vi hade bekymmer under helgen. Bara resan ner dit var på 145 mil, det är riktigt långt, tycker jag, men kul hade vi!
Vi kom ner på torsdagskvällen och checkade in på ett "hotell" som var lite udda mot det vi är vana vid i Sverige, hotellägaren var väldigt pratsam och hade svårt att förstå att vi behövde sömn efter 145 mil. Men det var ändå OK.
Till första testet på lördagen hade vi gjort en del förändringar på bilen, efter förra racet på Gelleråsen i Karlskoga.
Vi trodde vi hade justerat bilen bra, men det visade sig att vi var långt efter de snabbaste. Visst, banan var ny för oss, och den var väldigt svår tekniskt, men vi hade en hel del att jobba med innan kvalet.
Vi fick en del värdefulla tips om hur bilen skulle vara, så det var ok.
Men när det var dags för kval ställde vädret till det för många. Ett rejält regn före kvalet gjorde det svårt med däcksval inför kvalet, regndäck eller slicks?
Vi valde att gå ut på regndäck men eftersom solen tittade fram och gjorde banan torrare än vi trodde, så blev vi tvungna att byta till slicks redan efter två varv.
Men då kom ännu ett litet misstag, vi lade på för dåliga slicks, och hade inte det rätta fästet som vi önskade, så kvaltiden blev en katastrof för oss, tjugonde tid! Det var inte vad vi hoppats på!
När det blev dags för race så gjorde tävlingsledningen att jättemisstag och släppte i väg starten för tidigt, vilket resulterade i att halva startfältet missade att starten hade gått och vi i den nedre starthalvan var ohjälpligt efter redan efter första kurvan.
Men det var bara att bita ihop och kämpa sig fram, och jag hade som mål att klättra några placeringar och sätta en bra varvtid, då den utgjorde startpositionen i race två!
Och det gick riktigt bra, jag avancerade några placeringar och låg på en elfte plats, men då råkade jag bromsa försent och åkte av lite. Jag tappade inga placeringar men jag tappade en del av fronten på bilen och fick lite andra skador. Dessutom började bilen att bluddra och gå dåligt på de sista varven.
Men elfteplatsen var jag ändå riktigt nöjd med för min tid var två sekunder bättre än kvaltiden, det visade att de råd jag fick var bra!
Men nu fick mina mekaniker Björn och Kim mycket stressigt för att hinna få klar min bil i tid innan andra racet, det var en hel del arbete som tog tid, då vi bara hade två timmar på oss innan race två!
I allra sista stund blev bilen klar och jag satte mig i den och skulle åka till "line up" där man ska vara ca 30 min innan start. Vi var rejält sena och jag gjorde mig klar.

Men när jag skulle trycka på startknappen och starta bilen hände ingenting!!
Bilen var helt död! Björn kollade snabbt igenom alla kablar och strömbrytare och hittade inga fel, ström i batteriet och allt annat verkade fungera, Björn lägger sig under bilen för att kolla om alla kablar sitter på plats, men när han ligger och kollar allt utbrister han högt:
- Startmotorn är borta!
Det visade sig att när jag åkte av och körde bort delar ur fronten så tog det med sig även startmotorn till bilen, och det var inte något som vi märkte efter målgång.
Nu blev det bråttom, Björn såg till att kablarna blev isolerade och att vi kunde rullstarta bilen så vi skulle komma till start. Nu var det inte många minuter kvar.
Vi fick i gång bilen och jag åkte i väg, men då kommer nästa problem!
Avgassystemet åker isär!
Det blev till att hissa upp bilen och Björn fick snabbt försöka få avgassystemet på plats, som tur var kom Kroken och Kenta, från vårt team dit och gav oss hjälp.
Men eftersom vi var riktigt sena nu så visste vi inte om vi skulle komma i rätt tid för att slippa starta från depån!
Men, med endast ett par minuter tillgodo hann vi!
Jag startade på elfte plats och fick en riktigt bra start, var med och tog även några placeringar och hade riktigt bra fart under racet, det blev till slut en niondeplats, som jag är riktigt nöjd med, då jag känner att bilen fungerar bättre och bättre!
Men utan mina mekaniker Kim och Björn hade jag inte haft dessa resultat i helgen!
Nu laddar vi om till finalen i Mantorp och innan dess hoppas jag vi hinner testa och vara väl förberedda för att vara i topp!
Sen vill vi också tacka för en oförglömlig fest som FUKAMUNI RACING ordnade för oss! Bästa festen på länge! Vilket svenskt team ska bjuda på liknande?
Tusen tack!
mvh
Freddie

torsdag 25 augusti 2011

Jyllandsringen nästa!



Nu blir det en resa utomlands, nämligen till danmark och Jyllandsringen!
Det ska bli spännande då jag aldrig kört på den banan, den ska visst vara lite smal och teknisk, så vi får väl se hur det går. Bilen är i allafall fixad efter kaoset i Karlskoga för snart två veckor sedan, det är några småjusteringar kvar men det gör på vi på plats under fredagen.
Denna tävling följer ni oss bäst på www.stcc.se och livetiming och liveljud.
Ha det gott så hörs vi senare. Nu väntar ca 150 mils körande innan vi är framme!
mvh/Freddie