måndag 29 augusti 2011

Nyttig helg i Danmark!


Ja, då var Jyllandsringen avklarad!
Helgens race i Danmark var en nyttig resa för oss, vi lärde oss en hel del,fast vi hade bekymmer under helgen. Bara resan ner dit var på 145 mil, det är riktigt långt, tycker jag, men kul hade vi!
Vi kom ner på torsdagskvällen och checkade in på ett "hotell" som var lite udda mot det vi är vana vid i Sverige, hotellägaren var väldigt pratsam och hade svårt att förstå att vi behövde sömn efter 145 mil. Men det var ändå OK.
Till första testet på lördagen hade vi gjort en del förändringar på bilen, efter förra racet på Gelleråsen i Karlskoga.
Vi trodde vi hade justerat bilen bra, men det visade sig att vi var långt efter de snabbaste. Visst, banan var ny för oss, och den var väldigt svår tekniskt, men vi hade en hel del att jobba med innan kvalet.
Vi fick en del värdefulla tips om hur bilen skulle vara, så det var ok.
Men när det var dags för kval ställde vädret till det för många. Ett rejält regn före kvalet gjorde det svårt med däcksval inför kvalet, regndäck eller slicks?
Vi valde att gå ut på regndäck men eftersom solen tittade fram och gjorde banan torrare än vi trodde, så blev vi tvungna att byta till slicks redan efter två varv.
Men då kom ännu ett litet misstag, vi lade på för dåliga slicks, och hade inte det rätta fästet som vi önskade, så kvaltiden blev en katastrof för oss, tjugonde tid! Det var inte vad vi hoppats på!
När det blev dags för race så gjorde tävlingsledningen att jättemisstag och släppte i väg starten för tidigt, vilket resulterade i att halva startfältet missade att starten hade gått och vi i den nedre starthalvan var ohjälpligt efter redan efter första kurvan.
Men det var bara att bita ihop och kämpa sig fram, och jag hade som mål att klättra några placeringar och sätta en bra varvtid, då den utgjorde startpositionen i race två!
Och det gick riktigt bra, jag avancerade några placeringar och låg på en elfte plats, men då råkade jag bromsa försent och åkte av lite. Jag tappade inga placeringar men jag tappade en del av fronten på bilen och fick lite andra skador. Dessutom började bilen att bluddra och gå dåligt på de sista varven.
Men elfteplatsen var jag ändå riktigt nöjd med för min tid var två sekunder bättre än kvaltiden, det visade att de råd jag fick var bra!
Men nu fick mina mekaniker Björn och Kim mycket stressigt för att hinna få klar min bil i tid innan andra racet, det var en hel del arbete som tog tid, då vi bara hade två timmar på oss innan race två!
I allra sista stund blev bilen klar och jag satte mig i den och skulle åka till "line up" där man ska vara ca 30 min innan start. Vi var rejält sena och jag gjorde mig klar.

Men när jag skulle trycka på startknappen och starta bilen hände ingenting!!
Bilen var helt död! Björn kollade snabbt igenom alla kablar och strömbrytare och hittade inga fel, ström i batteriet och allt annat verkade fungera, Björn lägger sig under bilen för att kolla om alla kablar sitter på plats, men när han ligger och kollar allt utbrister han högt:
- Startmotorn är borta!
Det visade sig att när jag åkte av och körde bort delar ur fronten så tog det med sig även startmotorn till bilen, och det var inte något som vi märkte efter målgång.
Nu blev det bråttom, Björn såg till att kablarna blev isolerade och att vi kunde rullstarta bilen så vi skulle komma till start. Nu var det inte många minuter kvar.
Vi fick i gång bilen och jag åkte i väg, men då kommer nästa problem!
Avgassystemet åker isär!
Det blev till att hissa upp bilen och Björn fick snabbt försöka få avgassystemet på plats, som tur var kom Kroken och Kenta, från vårt team dit och gav oss hjälp.
Men eftersom vi var riktigt sena nu så visste vi inte om vi skulle komma i rätt tid för att slippa starta från depån!
Men, med endast ett par minuter tillgodo hann vi!
Jag startade på elfte plats och fick en riktigt bra start, var med och tog även några placeringar och hade riktigt bra fart under racet, det blev till slut en niondeplats, som jag är riktigt nöjd med, då jag känner att bilen fungerar bättre och bättre!
Men utan mina mekaniker Kim och Björn hade jag inte haft dessa resultat i helgen!
Nu laddar vi om till finalen i Mantorp och innan dess hoppas jag vi hinner testa och vara väl förberedda för att vara i topp!
Sen vill vi också tacka för en oförglömlig fest som FUKAMUNI RACING ordnade för oss! Bästa festen på länge! Vilket svenskt team ska bjuda på liknande?
Tusen tack!
mvh
Freddie

Inga kommentarer: