måndag 10 september 2012

Det vill sig inte denna helg heller!

Då var det dags för den näst sista helgen i Camaro Cup 2012!
Efter hemmatävlingen i Östersund, så kändes det lite jobbigt att fortsätta tävlandet denna säsong, då det inte alls gått vår väg. Men vi fick bra kontakt med bilens ägare på Aircenter, och vi kom överens om att köra de två sista helgerna i alla fall. Så vi lastade ock drog i väg de ca: 100 milen till Knutstorp!

På det 30 minuter långa testet skulle vi ett kvitto på hur bilen fungerade, men redan på första varvet kom första problemet, det var något som skakade fruktansvärt i framvagnen, så det var bara att åka in i depå så mekkarna fick kolla vad felet var, vi trodde något stag som var löst, men det var det inte. I ett desperat försök att kunna komma ut på testet så skiftade vi fram och bakhjul på vänster sida. Och det fungerade hjälpligt, skakningarna i framvagnen försvann. Det visade sig att fälgen som vi hade fram först hade blivit skadad och var sned, men det märktes mindre då den satt bak.

Nåja, jag kom ut och hade drygt femton minuter kvar av testet och i början gick det hyfsat men jag var ändå inte nöjd med bilen.

När det var fem minuter kvar så kom nästa problem, bromsarna slutade fungera som dom skulle, pedalen i botten och helt bromslös ibland.

Bromsskivor och belägg byttes, ny bromsolja och sen hoppades vi på att det skulle fungera bättre på kvalet.

Det hade regnat på natten så på morgonen var det lite ovisst om vi skulle kvala på regndäck, men som tur var så blev det torrt, mycket tack vare blåsten som gjorde banan torr ganska snabbt.

Vi har inte lyckats kvala riktigt bra någon gång i sommar men nu gick det ganska bra.
Jag kvalade på en 10:e plats, vilket jag är nöjd med, det är ett av de bättre kvalen i sommar. Test och kval har liksom inte varit min grej i sommar!

Vi hade en strategi att vi inte skulle köra fler än tio varv eftersom mina däck inte skulle hålla för flera varv. Och den funkade faktisk ganska bra. Då vi endast får använda 14 st slicks under säsongen så är vi tvungna att åka på begagnade däck denna helg. 

I racet gjorde jag en bra start och var uppe på en åttondeplats ganska omgående men då fick jag en liten smäll på vänster framhjul på första varvet och det gjorde att bilen blev svår körd, jag höll positionen ett par varv men det började gå allt tyngre och när jag kom ut på start och målrakan missade jag en växel och blev då påkörd så pass mycket att ett stag åkte in i bakhjulet så illa att det blev punktering, så det var bara att gå i depå och bryta ännu en gång!

Till race två fixade vi det som var trasigt, och eftersom jag inte hade hunnit sätta någon bra tid så blev det startposition 16!
Gjorde återigen en bra start och var uppe på en elfteplats, I starten blev jag påkörd bakifrån och då lossnade en plåt som senare skulle få trista konsekvenser. Eftersom tre bilar åkte av i första kurvan blev det safteycar i några varv. Vid omstarten missade jag lite i första kurvan och gjorde en enklare avåkning och tappade någon placering, men jag hade bra fart i bilen och var snart uppe på en åttondeplats och allt kändes bra. Plåten låg och släpade efter min bil i ca 8 varv och då tar tävlingsledningen beslutet att ge mig teknisk flagg och jag måste in i depå för att fixa till problemet, en av mina mekaniker slet bort plåten och jag kunde återigen ge mig ut på banan, men nu var jag klart sist!
Jag hade blivit varvad av sex förare efter depåstoppet, men hade inte gett upp hoppet om att placera mig bättre än sist.
Men när det var fem varv kvar började mina bromsar att ge upp, det blev allt svårare att hålla tempot uppe och till slut gav dom upp helt! Jag åkte av efter långa rakan och hade väl en fart ca 200 km/h när jag snurrade och åkte ut i sandfållan och rakt in i en däcksbarriär, det tog tvärstopp! Som tur var inte smällen lika hård som tävlingen på Frösön, men stora skador blev det!

Av racet återstod det bara tre varv och det verkar som att det inte är meningen att jag skall komma i mål i någon tävling detta år, men jag ger inte upp! 

Vi har som målsättning att ställa upp i finalen på Solvalla om två veckor!

Ha det gött till dess! / Freddie

Inga kommentarer: