tisdag 1 september 2009

Sammanfattning av helgen i Våler

Nu har vi kört nionde och tionde racen, denna gång på Vålerbanan i norge.
Och det blev en tung helg för mig. Fredagens test gick hyfsat, hade sjätte tid men vi visste att vi kunde förbättra en hel del inför kvalet.
Vädret var väldigt ostadigt, med rengskurar lite då och då. När det var kvaldags var det torrt och fint, jag började lugnt dom första varven och tänkte öka tempot efter några varv då däcken fått rätt temperatur, men precis då jag började öka farten kom regnet och jag hann aldrig sätta någon riktigt bra tid, så det blev till att starta på en nionde plats i första racet.
Det blev ett lite kaotiskt race då regnet öste ner, och det var första gången jag körde på regn med denna bil så allt blev väldigt svårt. Jag har tidigare gillat regn men denna dag var det inte mycket som fungerade som jag ville. Redan i starten blev det kaos då några bilar framför mig snurrade och körde på varandra, medan jag körde rakt ut i sandfållan för att undvika att bli inblandad i startsmällen.
Jag lyckades komma ut på niondeplatsen igen men hade stora problem att hålla högt tempo, dels så immade rutan igen så sikten blev minimal, dessutom var det väldigt halkigt.
Jag kämpade på hela tiden men tappade flera placeringar och slutade på en 11:e plats.
På lördagen och andra racet var det bättre väder, solen tittade fram och banan blev torr och fin.
Jag startade på en 12:e plats och gjorde en bra start och började avancera i fältet, körde upp mig till en femte plats, men då stötte jag i hop med en konkurrent och fick en smäll på framhjulet så hjulvinkeln blev helt fel. Bilen blev väldigt svårkörd och jag tappade väldigt mycket fart, och i kurvorna hade jag svårt att hålla bilen på banan. Blev omkörd av några och tappade till nionde plats då den stora smällen kom.
På sista varvet kom jag för långt ut i en kurva och snurrade runt ett varv men jag kom helt okontollerat in på banan igen med en hasighet på bara 60 km/h mot normalt 160 km/h på den delen av banan.
Tre bilar kom bakom mig i full fart och den första såg mig och körde om mig medan andra bilen påbörjade en omkörning utan att ha sett mig och katastrofen var ett faktum!
Han körde in i mig med ca 160 km/h medan jag hade en fart av 60 km/h så det blev en rejäl smäll, enligt ett instrument jag hade monterat i bilen så ökade min fart från 60 km/h till 113 km/h på en sekund!
Båda bilarna blev till skrot, min bil blev 85 cm kortare och jag tappade viktiga poäng i den totala resultatlistan och även i Aspen junior challenge. Men jag ligger ändå på en total femteplats och det är 60 poäng kvar att köra om, så mycket kan hända ännu.
Nu blir det till att jobba hårt för att komma till start till finalen i Mantorp då en sådan här smäll känner på både på pengar och krafter
Finalen går på Mantorp 25-26 sept och jag hoppas vi både ses och hörs då!
mvh
Freddie

Inga kommentarer: