måndag 28 september 2009

Härlig final!


Då var finalen avklarad!
Efter den stora smällen i Våler blev vi tvungna att byta kaross på min bil och med en nästan helt nybyggd bil var det med stor förväntan vi åkte ner till Mantorp.
Vi visste inte hur bilen skulle fungera då jag knappt provkört den innan.
Första testet gick ganska bra, hade fjärde tid och bilen kändes ok. Tyckte att det gick lite tungt, trodde det var ovanan med bilen.
Till kvalet satte vi på två nya däck och hoppades att det skulle bli en bra tid, men det blev det inte, den understyrde mer och mer så det var svårt att komma rätt i kurvorna. Jag fick åttonde tid och var inte direkt så nöjd.
I fredags finalen höll det på att ta slut redan i starten, en bil snurrade framför mig och jag fick tvärbromsa, med följd att jag blev påkörd bakifrån och då åkte jag in i han som snurrade och jag förstörde fronten och så fick framvagnen sig en smäll. Bilen blev svårkörd och jag hade stora problem att ta högersvängarna. Men jag lyckades ändå kämpa mig till en femteplats i racet, vilket jag var jättenöjd med.
Vann gjorde Anders Brofalk före Ole Martin Lindum och Mangnus Krokström.
Ledaren i Aspen Junior Cup, Marcus Larsson, fick problem och tvingades bryta, Marcus Palner, vann bland juniorerna och jag blev tvåa. Det innebar att Palner och jag hamnade på samma poäng och lördagens race skulle bli helt avgörande i Aspen Junior Cup.
Till lördagens race hade vi hittat felet på bilen, det var ett trasigt framhjulslager och ett stag som var krokigt. Eftersom jag hade en dålig tid så blev det startruta nio.
Men jag gjorde en bra start och kom i väg som sjua. Bilen var nu helt perfekt och jag kunde börja avancera i fältet, efter två varv var jag uppe på en femteplats.
Men det var lite jobbigt, för ett par bilar framför mig låg Palner och skulle han komma före mig så vinner han Aspen Junior Cup, han var riktigt snabb men då händer det som förändrar läget, han snurrar av! Nu var jag i ledning av cupen. Men det var fyra varv kvar och jag vet att vad som helst kan hända, så jag försökte köra på säkerhet resten av racet.
Och det lyckades, jag körde in på en tredjeplats efter vinnande Magnus Krokström och tvåan Micke Wärn.
Snacka om att jag var glad att komma i mål, vinnare av Aspen Junior Cup, och bästa rookie, en total femteplats. Jag hade också nästa snabbaste tid i racet. Det var härligt!
Nu ska jag ta det lugnt ett tag och fundera på hur framtiden ska se ut.
Ha det bra så länge så hörs vi snart!
Freddie

3 kommentarer:

IdasVärld sa...

Söt bild på lilla stumpan!

Daniel Stenbäck sa...

Riktigt bra gjort Fredric!

Du gjorde rätt som fixade iordning bilen till finalen.
Grattis till cupvinsten och femteplatsen.

Hoppas på nyheten om en satsning med nya bilen inför 2010.

Hörs!

// Danne Stenbäck

Greger sa...

STORT GRATTIS.... men var väl inte direkt oväntat att det skulle gå bra för dig... Micke och Polarn hälsar oxå.