söndag 12 juli 2009

Bra men problemfylld helg i Falkenberg


Hej på er!
Då var snabba Falkenberg avklarad, och trots en problemfylld helg är jag nöjd med att bli trea och femma och ta viktiga poäng.
På fredagens första test var det väldigt ostadigt väder med regnet hängande i luften. Alla förare valde att börja testet på slicks, men efter fem minuter kom regnet och det blev mycket svårkört.
Halva startfältet valde då att byta till regndäck, men jag fortsatte på mina slicks. Det var väldigt halkigt, och det var också första gången jag prövade på att köra med slicks i regn. Jag var i alla fall näst snabbast av dom som körde på slicks, ca 10 sekunder per varv skiljer det på att åka på regndäck i stället för slicks.
Till kvalet hade det torkat upp och det var fina förutsättningar. Men jag fick inget att stämma, alla inställningar som vi gjort innan kändes som helt fel.
Jag hade stora problem med bromsarna, i bland gick pedalen i botten och i bland var den helt stum. Och inte nog med det så efter halva tidskörningen fick jag väldiga vibrationer i bilen och jag trodde hela bilen skulle ramla isär.
Trots alla problem kvalade jag in på en åttondeplats. Snabbast var Ole Martin Lindum föra Magnus Krokström och Anders Brofalk.
Vi började gå igenom bilen och hittade flera orsaker till problemen, bl.a så var båda framdäcken helt slut, på ena framdäcket var corden framme på en tredjedel av däcket och på det andra hade jag några rejäla bromsplattor.
Det förklarade dom kraftiga vibrationerna. Men att bromsarna inte fungerade fick vi inte nån riktig kläm på. Vi kollade igenom allt men tiden var för knapp till fredagen race.
Det blev en stökig start där flera förare snurrade och fick stopp. Värst gick det för Brofalk som blev tvungen att bryta racet.
Men jag gjorde en kanonstart och kom ut som tredje bil efter dom första två kurvorna, efter ledande Ole Martin och Kroken. Vi höll dom ställningarna under hela racet och jag kunde ta en härlig tredjeplats, det var skönt med tanke på att min körning var väldigt osäker då bromsarna fortfarande inte gick att lita på.
Min gamle racekompis Marcus Larsson, som har haft mycket strul under säsongen, fick äntligen till det, han åkte mycket snabbt och slutade fyra i racet.
Jag vann också Aspen Junior Cup och fick ett fat E85 som belöning!
Till lördagen race hade vi gått igenom hela bromssystemet, vi bytte bromsolja, satte på nya belägg, riktade till några bromsok som var lite sneda och vi riktade också en drivaxel som var lite sned. Så nu var nästan hela bromssystemet kollat.
Jag startade på tredjeplats efter Ole Martin och Marcus Larsson. Starten gick bra men när det var dags att bromsa inför första kurvan var bromspedalen helt stum! Jag tog i allt jag orkade och lyckades till slut låsa upp bromsarna men det var försent, jag åkte in i Ole Martin och åkte sen rakt ut i sandfållan tillsammans med Marcus Larsson, men vi båda kom upp igen men vi hade tappat flera placeringar.
Magnus Krokström tog hand om ledningen, medan Ole Martin tappade till en sjundeplats.
Jag låg på en sjätteplats efter första varvet men redan vid den kraftiga inbromsningen så blev det samma visa igen. Bromspedalen helt stum! Jag fick ta en omväg och halkade ner till tiondeplats. Börjar göra några omkörningar och avancerade några placeringar igen men då hände det ännu en gång och jag fick ta den lilla omvägen.
Efter det tog jag det väldigt försiktigt vid inbromsningarna men kunde ändå avancera till en slutlig femteplats, vilket var helt otoroligt med de problemen jag hade.
Vann racet gjorde Kroken före Frederic Bylund och Stefan Jacobsson. Marcus Larsson tog ännu en fjärdeplats.
Totalt för helgen så är jag nöjd med att ha tagit mycket poäng. Jag tog över ledningen i Aspen Junior Cup och jag avancerade även i den totala listan.
Det har verkligen hårdnat till i tabellen efter att Brofalk brutit två race och Ole Martin vunnit. Jag ligger på en fjärdeplats, en poäng efter Kroken, 20 poäng efter Brofalk och 28 poäng efter ledande Ole Martin.
Det är fyra race kvar och varje seger ger 30 poäng så än kan mycket hända.
I Aspen Junior Cup leder jag med 11 poäng före Marcus Palner och 20 poäng före Marcus Larsson.
Nu är det inte tävling förän 28-29 augusti och tills dess kommer vi att byta ut det mesta i bromsväg, då vi misstänker att felet kan sitta i bromsservon.
Vill ni se racet i repris kolla då på tisdag kväll på viasat motor.
Ha det gott så länge!

Inga kommentarer: