måndag 29 juni 2009

Sammanfattning av helgen i Knutstorp!



Nu är femte och sjätte racen avklarade, denna gång var vi i Knutstorp i skåne och körde, en resa som mätte 110 mil enkel resa.
Det blev en bra helg trots ett brutit race och en tredjeplats.

På fredagens test hade vi lite nya inställningar på bilen som vi ville testa. Det gick väl ganska bra, en fjärde tid, 1,4 sekunder efter, men jag var inte riktigt nöjd med bilens väghållning.
Men vi hade lite ideer om ändringar som vi skulle göra inför kvalet, bland annat satte vi dit krängningshämmaren bak och ändrade bilens höjd.
Och dom ändringarna vi gjorde gav verkligen resultat, en sekund snabbare än i testet och en tredjeplats i kvalet, klart snabbast var min teamchef Ole Martin Lindum före den alltid så snabbe Anders Brofalk. Men det var väldigt tufft om placeringarna då det bara var fyra tiondelars skillnad mella 2:an och sjätteplatsen.

Till första racet hade vi justerat bilen lite till för att kunna få ut lite mera fart.
Det började bra starten gick fint och jag behöll min tredjeplats, men det var mycket tufft, Micke Wärn, Magnus Krokström och Jonny Gustafsson var uppe och ville förbi, jag höll trejeplatsen i några varv men sen kom “Kroken” förbi och jag hamnade på en fjärdeplats, men helt plötsligt lade “Krokens” bil av och jag var återigen trea.
Då började Jonny Gustafsson attackera mig och tog sig också förbi, men på samma varv gjorde Jonny ett misstag, och jag kunde återigen ta tredjeplatsen. Efter det så ökade jag avståndet till Gustavsson och hade en klar tredjeplats inom räckhåll.
Men på sista varvet, fyra kurvor före mål så händer något med bakaxeln, den låser sig helt och det var bara att parkera på sidan om banan.
Det visade sig att vänster drivaxel hade gått av och hjulet hade lossnat. Så var det racet förstört! Det kan ha varit sviter efter den stora kraschen i göteborg tre veckor tidigare.
Ole Martin vann före Brofalk och Jonny Gustavsson.

Till lördagens race hade mina mekaniker, bröderna Peter och Martin Häggström gjort en mycket bra jobb med att byta drivaxeln, vi hade svårt att få tag på rätt delar men det löste sig i sista stund.
Jag hade femte bästa tid i första racet och fick därmed starta från ruta fem. I starten var jag lite försiktig, det blev också lite stökigt, Anders Brofalk fick sig en smäll på ena hjulet och tvingades bryta. Jag kom helskinnad iväg på en tredjeplats efter ledande Ole Martin och Micke Wärn, vi tre drog upp ett bra tempo, och jag kunde köra förbi Wärn efter två varv och var nu uppe på en andraplats, jag jagade Ole Martin men han var för stark denna helg och han kunde ta sin andra raka seger!
Medan jag kände mig ganska säker på andraplatsen hade Magnus Krokström fått en ordentlig fart på sin bil, han satte snabbaste varv och med bara några varv kvar var han i kapp mig, jag försökte hålla han bakom mig i något varv men efter han gjorde en ruskigt bra inbromsning på långa rakan var han förbi mig.
De återstående varven var helt odramatiskt i toppen. Ole Martin vann före “Kroken” och jag slutade på en tredjeplats.
Trots ett brutet lopp så är jag ändå mycket nöjd med helgen, körningen går bättre och bättre, vi börjar hitta inställningar på bilen som passar mig, så jag ser verkligen fram mot nästa race som går i Falkenberg 10-11 juli.
I lördagens race vann jag också Aspen Junior Challange, knappade in lite på ledande Marcus Palner.
Missade ni Viasats sändning i lördags? Då kan ni se den igen på tisdag 30/6 kl 23.00, då går racet i repris.

Inga kommentarer: