fredag 26 juni 2009

Test 1 - Knutstorp Ring





Hej!
Efter en lång och seg resa ner till Sveriges sydligare delar är vi på plats! Efter att vi kom fram har vi byggt upp depån samt fixat det sista med bilen.
Idag har vi ett underbart väder här nere i Skåne, nästan för varmt. Temperaturen i racingbilen uppgår till ca 50-60 grader!
Nu, precis tillbaka efter första testet här nere, kan jag konstatera att det är lite att justera på bilen. Den kändes lite vinglig och bromsarna var lite märkliga. Mina mekaniker kollar på det nu och vi håller tummarna för att bilen känns bättre när vi kommer ut på banan för kval vid 12-tiden.
Uppdaterar så fort jag kan efter det.

MVH //Freddie

onsdag 24 juni 2009

Det börjar närma sig



Det har varit några hektiska dagar och nätter i garaget den sista veckan, Efter att ha jobbat stenhårt hela midsommar med bilen så börjar vi se slutet, fick igen bilen från lack i tisdags. Vi ägnade tisdagen och halva natten till att hinna med så mycket som möjligt. Det var baklucka, skärm kofångare med mera som skulle på plats. Vi hann med en hel del men det återstår ett och annat inna vi kan ge oss iväg till knutstorp. Onsdag morgon skall det göras en hjulinställning, sedan ska det sättas på dekaler och förhoppningsvis ska vi hinna med ett kortare test på Molandabanan i Järpen.
Vi kommer att påbörja vår dryga 100 mil långa färd till Knutstorp redan på onsdagkvällen för att komma ner i så bra tid som möjligt.
Ha det gott så länge!
Fredric

fredag 19 juni 2009

Glad midsommar på er!




Glad midsommar på er! Som ni ser så blir det inte mycket firande för min del. Jag kommer att tillbringa större delen av helgen i garaget, allt för att hinna klart till Knutstorp nästa helg. Som tur är så har jag fått stor hjälp av släkten Häggström.


Jimmy har hjälpt mig med allt plåtarbete som var kvar efter den riktbänken. Martin hjälper mig med det övriga, som sätta i motor med mera.
Även min kompis Greger Larsson gör mycket jobb, han tar hand om all plastlagning, och det blev en hel del jobb.
Men på måndag ska det mesta vara klart för då ska Auto Lack ta hand om lackeringen.
Ha det bra i helgen och ta det lugnt ni som firar ;-)

Freddie

tisdag 16 juni 2009

Nu är vilan över

Idag ska jag åka till plåtslagaren för att hjälpa till med dom sista justeringarna innan vi kan ta hem bilen till verkstaden.
Vi kommer få väldigt mycket att göra den närmaste veckan om vi ska hinna med allt innan Knutstorps racet.
Vi ska dels göra lite plåtjobb på bilen som ska färdigställa bilen inför lacken på måndag nästa vecka.
Och innan dess så ska vi även hinna med att sätta tillbaka motor och växelåda också.
Igår så fösökte jag hinna med lite annat hemma med då jag har förstått att det inte kommer att hinnas annars under kommande veckan!

MVH// Freddie

tisdag 9 juni 2009

Reparationer




Nu har jobbet efter helgens krasch påbörjats, motor, växellåda och tank har plockats ur, allt för att underlätta plåtslagarens jobb. Det är Stefan Jonsson, plåtslagare i Krokom som kommer att rikta upp bilen eftersom den var ordentligt sned. Nu gäller det att hitta dom rätta delarna som kommer att behövas för att få bilen i bra skick.
Vi kommer ha mer information till helgen hur de har går.

måndag 8 juni 2009

Summering Göteborg


Då var helgens två race avklarad, Göteborgs City Race bjöd på två spektakulära race för min del.
Ett brutit och en fjärdeplats blev facit för helgen.
Det började bra på fredagens första test, jag körde mest för att lära mig banan då det var första gången jag körde på denna tuffa bana. Den är tuff på det sättet att det står räcken så nära att det inte finns några avåkningszoner, åker man av så tar det väldigt hårt på bilen.
Men testet gick bra och förvånande nog så hade jag fjärde bästa tid! Vi kom på lite justeringar som vi ändrade på till test två.
Och det visade sig fungera bra, jag bättrade mig med 2,5 sek och hade andra bästa tid, så nu visste vi att vi var på rätt väg.
Till kvalet hade vi ändrat lite till på bilen för att få den så perfekt som möjligt, och visst blev det kanon! Jag tog poleposition, tre tiondelar före Ole Martin Lindum och Cupledaren Anders Brofalk som var sju tiondelar efter.

Jag gjorde en mycket bra start i racet, tog ledningen och fick genast en lucka till de andra som jag hade tänkt utöka snabbt, men ödet ville annat, redan efter ca 30 sekunders körning var det slutkört för mig. Jag kom för fort in i en kurva och bakvagnen tappade greppet och smällen i räcket blev hård, mycket hård skulle det visa sig. Jag tvingades bryta loppet och bilen var svårt skadad både fram och bak. Jag satsade helt enkelt för hårt, och med kalla däck är fästet inte det bästa.
Det var för övrigt ett händelserikt race där minst sju förare tvingades bryta, och omöjlige Anders Brofalk kunde vinna sin tredje raka seger.
Nu blev det hektisk arbete för att försöka få till bilen till lördagens race, men hela bilen var sned och det såg inte bra ut.
Det var många som tittade in i tältet och sa att den där bilen inte kommer till start till race två, då den var ordentligt tilltygad.
Men tack vare mina fantastiska mekaniker, Petter Lundgren, Martin Häggström och Caj Svensson, som jobbade till kl tre på natten och sedan började igen kl sju på morgonen lyckades vi få till bilen någorlunda så att vi kunde rulla ut till start på lördags förmiddagen.
Men det var väldigt tajt, endast tio minuter innan start var bilen klar. Och eftersom jag inte fick någon tid på första racet fick jag starta sist, på 19:e startruta.

Jag var rejält laddad och full av revanchlusta efter min miss tidigare, så jag ville verkligen visa att jag kan köra fort utan att krascha.
Och jag lyckades också med det, starten blev mycket bra och jag körde om sex-sju stycken direkt och redan efter ett varv hade jag tagit åtta placeringar.
Sedan började jakten på resterande förare. Det gick jätte bra, körde om flera förare och efter sex varv låg jag på en sjätteplats, men då fick jag en lättare smäll på ett framhjul och bilen började bli svårkörd då det blev väldigt mycket toeut. Men jag hade ändå såpass bra fart att jag kunde avancera lite till.
Jag hade också lite tur att jag inte blev inblandad i ännu en smäll, då Micke Wärn snurrade framför mig.
Till slut hade jag avancerat till en fjärdeplats, vilket är helt fantastisk med tanke på den svårkörda bil jag hade.

Efter den körningen kändes det nästa som en seger efter att ha avancerat 14 platser i detta startfält. Och det var många som gratulerade mig till ett bra race. Jag blev också tvåa i Aspen Junior Challange.
Vi hade fått låna kamerautrustning av Agasam-film och vi har filmat under hela helgen.
Det blev verkligen bra filmer.
Och om ni har Viasat Motor kan ni även se reprisen på lördagsracet kl 20.05 tisdagen 9 juni.
Nu börjar ett jättejobb med att få till bilen till nästa race, förhoppningsvis hinner vi med det men jag vet inte säkert, då det bara är knappa tre veckor till racet i Knutstorp.
En kul grej var att min mekaniker Caj fyllde 60 år på fredagen och han valde att stanna och meka min racerbil i stället för att fira, det är mekaniker det!
Väl mött till nästa gång!
Freddie

lördag 6 juni 2009

Revanschen i Götet

Efter att hela teamet jobbat stenhårt under natten så blev alltså bilen klar, med 10 minuters marginal till start! En fantastisk prestation, med tanke på hur bilen såg ut igår kväll efter racet. Det var nog inte många som trodde att jag skulle komma till start idag.
Nu var det upp till mig att visa vad jag kunde från sista startposition.
Första varvet tog jag 8 positioner, efter det var det bara att fortsätta plocka placeringar. När racet var över låg jag på en fjärde plats! 14 positioner på 15 varv. Ett resultat som jag är mycket nöjd med!
En video från racet kommer upp på sidan inom den närmsta timmen. Mycket nöje!

Om ni missade TV-sändningen idag, så repriserar VIASAT-MOTOR racet klockan 20.05 på tisdag 9/6.

MVH// Freddie