måndag 8 juni 2009

Summering Göteborg


Då var helgens två race avklarad, Göteborgs City Race bjöd på två spektakulära race för min del.
Ett brutit och en fjärdeplats blev facit för helgen.
Det började bra på fredagens första test, jag körde mest för att lära mig banan då det var första gången jag körde på denna tuffa bana. Den är tuff på det sättet att det står räcken så nära att det inte finns några avåkningszoner, åker man av så tar det väldigt hårt på bilen.
Men testet gick bra och förvånande nog så hade jag fjärde bästa tid! Vi kom på lite justeringar som vi ändrade på till test två.
Och det visade sig fungera bra, jag bättrade mig med 2,5 sek och hade andra bästa tid, så nu visste vi att vi var på rätt väg.
Till kvalet hade vi ändrat lite till på bilen för att få den så perfekt som möjligt, och visst blev det kanon! Jag tog poleposition, tre tiondelar före Ole Martin Lindum och Cupledaren Anders Brofalk som var sju tiondelar efter.

Jag gjorde en mycket bra start i racet, tog ledningen och fick genast en lucka till de andra som jag hade tänkt utöka snabbt, men ödet ville annat, redan efter ca 30 sekunders körning var det slutkört för mig. Jag kom för fort in i en kurva och bakvagnen tappade greppet och smällen i räcket blev hård, mycket hård skulle det visa sig. Jag tvingades bryta loppet och bilen var svårt skadad både fram och bak. Jag satsade helt enkelt för hårt, och med kalla däck är fästet inte det bästa.
Det var för övrigt ett händelserikt race där minst sju förare tvingades bryta, och omöjlige Anders Brofalk kunde vinna sin tredje raka seger.
Nu blev det hektisk arbete för att försöka få till bilen till lördagens race, men hela bilen var sned och det såg inte bra ut.
Det var många som tittade in i tältet och sa att den där bilen inte kommer till start till race två, då den var ordentligt tilltygad.
Men tack vare mina fantastiska mekaniker, Petter Lundgren, Martin Häggström och Caj Svensson, som jobbade till kl tre på natten och sedan började igen kl sju på morgonen lyckades vi få till bilen någorlunda så att vi kunde rulla ut till start på lördags förmiddagen.
Men det var väldigt tajt, endast tio minuter innan start var bilen klar. Och eftersom jag inte fick någon tid på första racet fick jag starta sist, på 19:e startruta.

Jag var rejält laddad och full av revanchlusta efter min miss tidigare, så jag ville verkligen visa att jag kan köra fort utan att krascha.
Och jag lyckades också med det, starten blev mycket bra och jag körde om sex-sju stycken direkt och redan efter ett varv hade jag tagit åtta placeringar.
Sedan började jakten på resterande förare. Det gick jätte bra, körde om flera förare och efter sex varv låg jag på en sjätteplats, men då fick jag en lättare smäll på ett framhjul och bilen började bli svårkörd då det blev väldigt mycket toeut. Men jag hade ändå såpass bra fart att jag kunde avancera lite till.
Jag hade också lite tur att jag inte blev inblandad i ännu en smäll, då Micke Wärn snurrade framför mig.
Till slut hade jag avancerat till en fjärdeplats, vilket är helt fantastisk med tanke på den svårkörda bil jag hade.

Efter den körningen kändes det nästa som en seger efter att ha avancerat 14 platser i detta startfält. Och det var många som gratulerade mig till ett bra race. Jag blev också tvåa i Aspen Junior Challange.
Vi hade fått låna kamerautrustning av Agasam-film och vi har filmat under hela helgen.
Det blev verkligen bra filmer.
Och om ni har Viasat Motor kan ni även se reprisen på lördagsracet kl 20.05 tisdagen 9 juni.
Nu börjar ett jättejobb med att få till bilen till nästa race, förhoppningsvis hinner vi med det men jag vet inte säkert, då det bara är knappa tre veckor till racet i Knutstorp.
En kul grej var att min mekaniker Caj fyllde 60 år på fredagen och han valde att stanna och meka min racerbil i stället för att fira, det är mekaniker det!
Väl mött till nästa gång!
Freddie

Inga kommentarer: