måndag 21 maj 2012

Summering från Knutstorp!



Efter racet på Mantorp var vi ganska nöjda med haverier och skruvande, så vi trodde att denna helg skulle bli bättre. Men icke!
Vi hade ett test på fredagsförmiddagen och där körde jag ca sex-sju minuter, av det 30 minuter långa testet, innan det var dags för problem! Bakaxeln rasade!
Jag kunde köra in i depån av egen kraft, men det lät riktigt illa.
Nu blev det körigt för mina mekaniker igen, men det var drygt fyra timmar till kvalet så det skulle inte vara några problem egentligen, men problemet var att den bakaxeln vi skulle sätta dit fanns i Falkenberg, ca 15 mil bort!
Det blev till att åka ock hämta den, men vi visste inte om vi skulle hinna köra de 30 milen och hinna tillbaka och montera axeln på den tid som var. Men det var motorväg och ganska lite trafik så vi hann tillbaka med ca 50 minuter innan kvalet.
Under tiden vi åkte och hämtade bakaxeln justerade mekanikerna till bilen som jag ville ha den och förberedde allt så det var bara att skruva dit axeln och fylla olja.
Vi klarade det med några minuter tillgodo!
Bra jobbat Peter, Björn och Petter!

När det var dags att åka ut på banan kändes det gå riktigt tungt, hängde inte alls med, vet inte vad felet var men den motor vi har saknar troligtvis 20-30 hkr. Den tid vi fick räckte inte mer än till en 21 plats.Det kan va lite jobbigt att köra upp sig då denna bana är lite trång och har få omkörningsmöjligheter.Det blev ett skapligt race trots min dåliga startposition, 21:a. Men jag kom iväg bra och tog några placeringar direkt. Sedan jobbade jag mig sakta men säker uppåt i fältet. Men det märks väl att den rätta kraften saknas, och det syntes också på tiderna. 
Jag kom i mål som tolva och det var jag ganska nöjd med efter allt strul som varit innan, men tiden jag hade var väl inte så bra, jag hade 17:e tid.
Sen visade det sig att föraren som vann blev diskad p.g.a felaktigheter på bilen, så jag flyttades upp en placering både i resultatlistan och startposition till race två.
I race två gjorde jag än en gång en bra start och plockade några förare direkt, men inte lika många som i först racet.
Jag hade det lite tufft ett tag när Micke Wärn och Alex Danielsson låg på och ville förbi men jag kämpade i några varv, men efter startrakan krokade jag och Wärn ihop och både Alex och Wärn smet förbi.
Men jag gav inte upp, trots en tröttare bil hängde jag med bra och kunde efter några varv enkelt ta mig förbi Alex, Wärn skulle det bli svårare att ta sig förbi, men på sista varvet, några kurvor före mål, gjorde han ett litet misstag och jag kunde smita förbi och ta ytterligare en elfteplats!
Två placeringar som jag får vara riktigt nöjd med efter dom förutsättningarna vi hade denna helg!
Sen måste jag tacka min konkurrent # 83 Patric Sandel och min kompis Micke Ohlsson för att vi fick låna era depåtält, vi hade lite bekymmer när vi kom ner, men dessa två såg till att allt blev OK.
Nu laddar vi för Mantorp!
Men först ska vi vara med på Motormässan här i jämtland, där vi kommer att finnas i Airport Race monter, så är ni i krokarna så kom in och hälsa på!
Ha det gött!
Freddie

Inga kommentarer: