söndag 6 maj 2012

En riktig skithelg!


Som sagt, det blev en riktig skithelg för oss denna premiär på Mantorp Raceway.
Redan på fredagens test började problemen, efter två varv rasade kopplingen, och jag gick miste om 30 minuters viktigt test. Men vi satte i en ny koppling i tid och var redo för tidskörningen. Vi visste att bilen funkade hyffsat och att vi skulle kunna sätta tider som var bland de tio snabbaste.
Jag åkte ut och började värma däck i två varv och kände att varv tre och fyra skulle kunna bli riktigt snabba, men redan i början på tredje varvet hände något, det började skramla och låta illa i motorn och jag blev tvungen att vika av banan och motorn blev helt stum! Det var bara att stå och titta på medan mina konkurrenter satta sina bra tider.
Min tid räckte bara till en 25:e plats i första finalen.
När vi fått in bilen i depån så ser vi att det blivit ett totalhaveri på motorn, minst tre vevstakar hade gått sönder och att det även gått hål i oljetråget! Nu blev goda råd dyra!
Men en av mina konkurrenter, Stefan Jacobson, hade en extra motor, men den stod i Stockholm, 25 mil bort!
Om vi ville köra finalerna så var det de enda alternativet, jag åkte upp till storstan och hämtade motorn, medan mina mekaniker, Björn Rosen, Peter Häggström och Johan Emilsson började plocka ur den trasiga motorn.
Vid tiotiden på kvällen var jag tillbaka och motorn kunde sättas i, det tog halva natten, men när första finalen startade på lördags förmiddagen så var bilen i körbart skick!
Jag har otroligt skickliga mekaniker med mig! Tusen tack!
Starten på race 1 gick riktigt bra, jag körde om fem st redan efter första kurvan, sedan hade jag riktigt bra fart ock körde om några till, på femte varvet låg jag på en 18:e plats och hade möjlighet att avanacera några placeringar till, men då snurrade en bil framför mig och jag tvingades att styra av banan och ut i gräset.
När jag kom upp igen så var jag nere på en 23:e plats.
Nu hade jag inte så många var på mig för avancemang, men jag lyckades ändå köra upp mig till en slutlig 18:e plats, det  var väl inte vad jag hoppats på men jag får ändå vara nöjd med tanke på förutsättningarna.
Inför andra finalen kollade vi så att allt var OK, och det såg det ut att vara.
Men precis på "lineup" så stannade bilen, jag var utan bränsletryck!!!
Nu blev det nästan panik, men efter en kort stunds letande så hittade vi felet. Det var en mutter till bränsletillförseln som inte var åtdragen, det fixades och jag kunde ansluta mig till det andra.
Eftersom jag bara hade 20:e bästa tid så var jag tvungen att sätta allt på ett kort, en bra start!
Och det lyckades, jag plockade hela tio förare på två kurvor och ytterligare två till på första varvet!
Jag låg då på en åttonde plats.
Vi var några som kämpade hårt om placeringarna då jag började känna att min bil började bli svår att hantera. Bromsarna blev problematiska, däcken hala med mera.
Men när bilen började gå tungt och jag tappade många placeringar beslöt jag att gå in i depå och bryta racet.
Det var tur det, för jag hade fått ett läckage på oljefiltret och tappade både olja och oljetryck, fick också olja på bromsarna.
Dessutom tyckte jag att motorn började gå tungt, men det ska vi kolla upp nu och se till att motorn är i bra skick till nästa race!
Så det blev en trist historia för mig denna helg, en bruten tävling, ev. två skadade motorer och endast tre poäng!
Men vi hoppas kunna komma igen om två veckor då det är race på Knutstorp!
Ha det gött!
Freddie

Inga kommentarer: